alt

DKW RT 125

  typ:   Motocykl lekki bez przyczepki
  dane firmowe:   Dampf-Kraft-Wagen w Zschopau
  czas powstania:   1941 r.
 

 

Model RT 125

  Jednym z motocykli DKW najbardziej znanych na całym świecie, był model RT 125 opracowany pod koniec lat trzydziestych. To właśnie ten pojazd, powielany przez wielu producentów, przyczynił się do zmotoryzowania świata po II wojnie . DKW RT 125 miał maił lekką i wytrzymałą ramę zamkniętą, spawana z rur stalowych. Koła z bębnowymi hamulcami o niewielkiej średnicy, wyposażono w cienkie ogumienie. Tylko przednie koło wyposażono w resorowanie za pomocą widelca trapezowego, wykonanego z wytłoczek blaszanych. Najciekawszym elementem tego motocykla był silnik zblokowany we wspólnej aluminiowej obudowie, wraz ze skrzynia biegów i mokrym wielotarczowym sprzęgłem. Napęd z wału korbowego na sprzęgło, przenosił jednorzędowy łańcuch. Sprzęgło sterowane ręcznie, wyłączane było za pośrednictwem linki współpracującej z mechanizmem slimakowym, umieszczonym w prawej pokrywie silnika. Śruba ślimaka działała na dzielony popychacz zakończony grzybkiem, pracujący w wierconym głównym skrzyni biegów. Skrzynia biegów o trzech przełożeniach, sterowała nożna dźwignia umieszczona współosiowo z dźwignią rozrusznika. Na prawym czopie wału korbowego umieszczono prądnicę prądu stałego. Motocykl wyposażono w zapłon akumulatorowy. Maksymalna moc silnika DKW RT 125 wynosiła 5 km przy 5000 obr/min.

alt

Cechami charakterystycznymi tego pojazdu , była lekka, zwarta konstrukcja i zadziwiająca wytrzymałość . Niezwykła poręczność motocykla sprawiła, że jeszcze przed wybuchem wojny, zapisał on chlubną kartę w sporcie.

DKW RT 125 okazał się konstrukcją wyjątkowo udaną i ochoczo kopiowaną przez innych producentów . Masowemu powielaniu niemieckiego wzoru sprzyjał okres powojenny , kiedy to zarówno gotowe motocykle, jak też dokumentacja i maszyny dostały się w ręce państw koalicji antyhitlerowskiej.

Należy tu wspomnieć o fakcie wywiezienia zawartości zakładów DKW z Zschopau w głąb Związku Radzieckiego . Zakłady DKW po zakończeniu działań wojennych znalazły się we wschodniej strefie okupacyjnej, zarządzanej przez ZSSR. Rosjanie wywieźli nie tylko całą dokumentację, maszyny, urządzenia niezbędne do wytwarzania motocykli, ale również ludzi, w tym najlepszych na świecie konstruktorów. Wytworzone po wojnie są nie tylko wierną kopią DKW NZ350 i NZ350/1, ale również dziełem tych samych konstruktorów. Ci zresztą zmuszeni są zostali do modyfikacji swoich dzieł, dzięki czemu powstawały kolejne motocykle „rosyjskie”, w których jakość wykonania i jakość użytych materiałów była w większości zastraszająca. Wywiezieni na wschód niemieccy konstruktorzy zmarli nigdy nie powracając do ojczyzny.
 
alt
 
    Silnik i "puszka prądów"  motocykla DKW RT 125 w wersji powojennej      
 
(Fragment książki "Motocykle DKW" , wyd. Rafał Dmowski Warszawa 2006)
 
 

Dane kontaktowe

mgr inż. Zbigniew Nowosielski
Ptaki 11
05-332 Siennica
kom 698-686-156
.