alt

Goliath

  typ:   Lekki nosiciel ładunków wybuchowych, zdalnie sterowana mina samobieżna
  dane firmowe:   FAHRZEUGWERKE BORGWARD & CO. G.m.b.H. W BREMIE, NIEMCY, BORGWARD
  czas powstania:   04.1942 - 01.1944 r.
 
 
  Bezzałogowe pojazdy gąsienicowe Sd.Kfz 302 „Goliath” był wykorzystywane głównie do niszczenia umocnień i wykonywania przejść w polach minowych (ładunek wybuchowy 60 kg). Podejmowane były próby zwalczania przy ich użyciu pojazdów pancernych. Ze względu na małą prędkość (~ 10 km/h) i ograniczenia związane z ich sterowaniem okazały się mało przydatne jako broń przeciwpancerna. W sumie wyprodukowano 2650 szt. pojazdu Goliath E. Pierwsze 15-cie „Goliath-ów” Sd.Kfz 302 (seria próbna) zostało przekazane 3-ciej kompanii oddziału pancernego – 3p / Panzer – Abteilung 300, stacjonującego w Cottbus. Pojazdy Sd.Kfz 302 uczestniczyły w walkach o Sewastopol wykorzystywane były w Afryce Północnej przez oddział Versuchs – Kommando Troppen. Produkcja była kontynuowana do kwietnia 1943r. Jest mało prawdopodobne aby pojazdy Sd.Kfz 302 były używane przez Niemców podczas Powstania Warszawskiego. Wykorzystanie kolejnej wersji Sd. Kfz 303 „Goliata” z silnikiem spalinowym, produkowanej od 1943 roku zostało udokumentowane.
 
  Poddany oględzinom egzemplarz nie posiada tabliczki znamionowej. Nie został odnaleziony żaden numer czy znak producenta.
 
  Silnik: pojazd Sd.Kfz 302 posiadał dwie elektryczne jednostki napędowe produkowane przez firmę „Bosch” ze Stuttgartu, były to silniku elektryczne typu MM/RQL 2500/24RL2 o mocy 2,5 KW.
 
  Zastosowane w prezentowanym egzemplarzu silniki oznakowane: 827 BOSCH, made in Germany 0 001 208 202, 12 V, 342 UD nie są oryginalne. Przewód wysokoprądowy silnika lewego zaizolowany koszulką termokurczliwą nie stosowaną w okresie produkcji pojazdu.
 
  Instalacja elektryczna układu napędowego wykonana współcześnie z wykorzystaniem akumulatorów EXIDE XXL 12V 54Ah Baner STARTING 12V z znacznym stopniu rozładowanych, styczników szt.2 z opisem na obudowie 00 233, 006 004, GERMAN 12 V – nieoryginalnych, przewodów wysokoprądowych współcześnie produkowanych z opisem izolacji HAR H01N2-D26 213, końcówki przewodów (tzw. klemy) - współczesne.
 
  Kadłub: Kadłub pojazdu spawany elektrodą otuloną, wykonany z blachy stalowej. Przednia część narażona na ostrzał ma grubość 5mm. Profil pancerza w przedniej części inny niż w egzemplarzach eksponowanych w Musée de l’Armée w Paryżu i w Deutsches Panzermuseum Munster w Niemczech. Przeróbka mogła być podyktowana zastosowaniem nieoryginalnych przekładni kątowych. W przedniej części kadłuba wydzielona jest komora na ładunek wybuchowy zamykana pokrywą tłoczoną z blachy, mocowaną 16-toma nakrętkami M6. Komora jest pusta, w dolnej części skorodowana. Pod pokrywą w zagłębieniu wykonanym w kadłubie umieszczona jest gumowa uszczelka (nowa) o przekroju kołowym (ϕ 6). W środkowej części kadłuba jest pomieszczenie, w którym do ścianki tylnej przykręcone są styczniki. W pomieszczeniu tym brakuje telefonicznej łącznicy polowej niezbędnej do sterowania pojazdem oraz płytki przyłączeniowej, która była umocowana do ścianki bocznej pomieszczenia.
 
  Pomieszczenie środkowe zamykane jest oryginalną pokrywą tłoczoną z blachy z zawiasami mocowanymi spoiwami otworowymi do kadłuba. Uszczelnienia podobnie jak w komorze przedniej.
 
  W tylnej części kadłuba wydzielona jest przestrzeń na bęben trzyżyłowego kabla telefonicznego.
 
  Pokrywa pomieszczenia na bęben na zawiasach mocowanych do kadłuba spoiwami otworowymi, zamykane na dwa zatrzaski dźwigowe.
 
  Z prawej strony w okolicy mocowania szczotkotrzymacza nie wykorzystane otwory mogą świadczyć o oryginalności korpusu.
 
  Pokrywy boczne – oryginalne.
 
  Głębokie wżery korozyjne w blachach kadłuba oraz technologia wykonania uzyskanych pokryw wskazują na 80% oryginalności korpusu.
 
  Układ jezdny i zawieszenie:
Gąsienice odlewane ze stopu aluminium, malowane – nieoryginalne, wahacze odlewane współpracują ze sprężynami śrubowymi – nieoryginalne, rolki bieżne tłoczone z blachy łożyskowane ślizgowo, wyposażone w smarownice wkręcone w oś rolki bieżnej – prawdopodobnie nieoryginalne, koło napędowe (gąsienicy) wykonane w technologii nie spotykanej w egzemplarzach muzealnych, pokrywa łożyskowa koła napędowego mocowana na 6 śrub nie spotykana w zachowanych egzemplarzach muzealnych - prawdopodobnie nieoryginalna, wspornik łożyskujący wahacz koła napinającego gąsienice – nieoryginalne.
 

Dane kontaktowe

mgr inż. Zbigniew Nowosielski
Ptaki 11
05-332 Siennica
kom 698-686-156
.