alt

GAZ-69

  typ:   Samochód terenowy, trzydrzwiowy
  dane firmowe:   GORKOWSKIJ AWTOMOBILNYJ ZAWOD im. W. M. MOŁOTOWA, ZSRR, nr identyfikacyjny: 346059
  czas powstania:   1967 r.
 
 
    Historia GAZ-a 69 sięga końca lat 30-tych, dzięki działowi konstrukcyjnemu fabryki samochodów w mieście Gorki (obecnie Niżnyj Nowgorod) powstał wtedy GAZ 61. Był to lekki, mocny i szybki samochód z napędem na cztery koła, zdolny do pokonywania najcięższych przeszkód terenowych. W samochodzie tym połączono podwozie samochodu osobowego GAZ M1 i układ napędowy samochodu ciężarowego GAZ-A z prototypowym nadwoziem zamkniętym. Niestety po zbudowaniu kilku egzemplarzy zaniechano dalszych prac nad tym samochodem. Do projektu budowy lekkiego samochodu terenowego powrócono na kilka miesięcy przed wybuchem wojny radziecko-niemieckiej. Projekt z przed dwóch lat przerobiono pod kątem terenowego sedana o oznaczeniu 61-73 i terenowego pickup-a o oznaczeniu 61-415 i 61-417. Po wybuchu wojny radziecko-niemieckiej w 1941 roku, konstruktorzy z fabryki samochodów w Gorki otrzymali rozkaz rozpoczęcia produkcji lekkiego samochodu terenowego dla wojska. Stworzono nowy pojazd GAZ 64, który wykorzystywał konstrukcje amerykańskich samochodów terenowych - Ford, Willys i Bantam.Gaz 69 zaczął schodzić z taśm produkcyjnych w roku 1952. W 1953 całkowicie zastąpił GAZ-a 67B. W samochodzie tym wykorzystano istniejącą karoserię GAZ-a 417 z 1940 roku. Dostosowano ją do nowych wymagań i potrzeb, dokładając - w zależności od wersji - dwoje lub czworo drzwi: GAZ 69 i GAZ 69A. W grudniu 1954 roku produkcja samochodu została częściowo, a w 1956 całkowicie przeniesiona do Ulianowska, gdzie produkowany był pod oznaczeniem UAZ 69AM. Po roku 1972 zastąpił go UAZ 469/469B. W ciągu dwudziestu lat z taśm produkcyjnych zeszło 634256 sztuk wszystkich modeli GAZ-a (UAZ-a) 69, a na ich podzespołach powstała cała rodzina pojazdów terenowych: radiostacja, wóz strażacki, wiertniczy, rozpoznania chemicznego, wyrzutnia rakiet p. pancernych Maljutka, a także pojazdy Milicji. GAZ 69 był używany przez wszystkie państwa byłego bloku wschodniego i brał udział we wszystkich konfliktach zbrojnych tego okresu.
 
  Silnik: M20M, o zapłonie iskrowym, chłodzony płynem, rzędowy, czterocylindrowy, dolnozaworowy, o pojemności skokowej 2432 cm3 i mocy max. około 65 KM (47 kW) przy 3800 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 158 Nm przy 2000 obr/min – kompletny i oryginalny, w dużej mierze zużyty. Zasilany gaźnikiem K22-R. Zapłon ręczny lub bateryjny (12V) z tzw. oktano-korektorem. Układ zapłonowy kompletny i oryginalny.
 
  Układ napędowy: kompletny i oryginalny, skrzynia biegów mechaniczna, trzybiegowa z biegiem wstecznym, 2 i 3 bieg synchronizowane, skrzynia rozdzielcza z dwustopniowym reduktorem, napęd przedni dołączany. Sprzęgło suche, jednotarczowe. Napęd przekazywany na koła przednie i tylne za pośrednictwem przedniego i tylnego mostu napędowego wałem napędowym rurowym z przegubami krzyżakowymi. Mosty jednostopniowe, przekładnie główne stożkowe. Most przedni z przegubami Rzepa. Obudowy przekładni głównych odlewane, z dwóch skręcanych części (typu „SPLIT”). W części obudowy wtłoczone półpochwy z rur grubościennych.
 
  Układ kierowniczy: przekładnia kierownicza, ślimakowa, z rolką, bez wspomagania. Układ kierowniczy kompletny i oryginalny.
 
  Układ hamulcowy: hamulec zasadniczy - hamulce bębnowe kół osi przedniej i tylnej, hydrauliczne, jednoobwodowe, bez wspomagania. Przewody hamulcowe metalowe z odcinkami elastycznymi. Hamulec pomocniczy - bębnowy, działający na tylny wał napędowy. Układ hamulcowy kompletny i oryginalny.
 
  Podwozie: Rama pojazdu kompletna i oryginalna, z tłoczonych profili stalowych, z 6 poprzeczkami. Zawieszenie przodu i tyłu ze sztywnymi mostami na resorach piórowych, półeliptycznych (z przodu 10, z tyłu 11 piór) , amortyzatory hydrauliczne, ramieniowe dwustronnego działania – zawieszenie kompletne i oryginalne, w znacznym stopniu zużyte.
  Nadwozie: Nadwozie typu torpedo – kompletne i oryginalne, miejscami (pod tylnymi ławkami) pogięte. Zderzak przedni z hakami – oryginalny, miejscami pozagniatany. Klamka i zamek drzwi przednich lewych oryginalne. Stelaż opończy kompletny i oryginalny. Opończa oryginalna, wypłowiała. Wykładziny tapicerskie siedzeń oryginalne, pokrycie siedzenia tylnego oraz foteli zużyte. Deska rozdzielcza z kompletem wskaźników oryginalna.
 
  Koła i ogumienie: tarcze kół oryginalne, koła o wymiarze nominalnym 16 cali, opony Kormoran 195/75 R16 C (D169). Bieżnik zużyty ok. 50%.

Dane kontaktowe

mgr inż. Zbigniew Nowosielski
Ptaki 11
05-332 Siennica
kom 698-686-156
.