alt

 W czerwcowym numerze miesięcznika Modelarz ukazał się kolejny artykuł opisujący corocznie organizowanie Sympozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”. W 2010 roku zorganizowano już trzecią edycję sympozjum. Podczas tego sympozjum zwrócono szczególną uwagę na rozwój i konstrukcję nadwozi pojazdów.
 
 W dniu 16 kwietnia 2010r. na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej odbyło się sympozjum dotyczące rozwoju konstrukcji pojazdów. Podczas tego sympozjum szczególną uwagę zwrócono na rozwój konstrukcji nadwozi pojazdów.
W czasie sympozjum wygłoszono 3 referaty:
  1. Rozwój konstrukcji nadwozi pojazdów w ujęciu historycznym
  2. Przedstawienie sylwetki inż. Czesława Nawrota – twórcy lub współtwórcy takich nadwozi polskich samochodów, jak: „Muł”, „Syrena”, „Ogar” i „Polonez” oraz wersji nadwozi samochodów: „Warszawa” i „Fiat 126p”
  3. Rozwój nadwozi samochodów w kontekście współczynnika oporu powietrza cx.
Podczas trwania sympozjum na dziedzińcu Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych zorganizowano wystawę pojazdów. Była to wystawa wyjątkowa i niecodzienna, gdzie oprócz konstrukcji znanych przedstawiono też pojazd rekonstruowany i makietę pojazdu, który będzie odbudowywany. Trzeba tu podkreślić, że pojazdy rekonstruowane i odbudowywane będą wyjątkowo cenne z uwagi na fakt, że byty one używane przez Wojsko Polskie przed 1939 r., a dotychczas nie było tego typu pojazdów w Polsce.
Udział w sympozjum wzięli między innymi przedstawiciele władz Wydziału Politechniki, inżynierowie, studenci, sympatycy starych konstrukcji pojazdów, a także modelarze. W sympozjum wziął również udział przedstawiciel redakcji „Modelarza”, który opracował relację i przygotował dokumentację fotograficzną, wszak na wystawie plenerowej trwającej w czasie sympozjum zaprezentowano wiele unikatowych pojazdów, m.in. będący w rekonstrukcji polski ciągnik C2P

• Polski ciągnik C2P, widok z przodu (fot. 1), widok z tylu (fot. 2), widok silnika i elementów przeniesienia napędu (fot. 3).
• Drewniana makieta kadłuba czołgu Vickers typ E (w skali 1:1), z oryginalnymi metalowymi elementami - wieżą i wózkiem jezdnym zawieszenia (fot. 4).
• Samochód osobowo-terenowy Gaz 67, produkowany w ZSRR w latach 1943-1953 (fot. 5).
• Samochód osobowo-terenowy Dodge Truck, wyprodukowany w USA w 1942 r. (fot. 6).
• Autobus Polski Fiat 618 produkowany w latach 1937-1939 (fot. 7).
• Samochód osobowy Fiat 500 A „Topolino” rok produkcji 1937 (fot. 8).
• Samochód osobowy Buick Eight - Special Serie 40 z 1939 r. (fot. 9).
• Pływający samochód Volkswagen Kdf 166 z okresu II wojny światowej, widok z przodu (fot. 10), widok z tylu (fot. 11). Był to pojazd używany między innymi w filmowym serialu przygód „Pana Samochodzika".
• Samochód osobowy Ciroen BN 11 z 1954 r. (fot. 12).
• Samochód ciężarowy GMC 353 CCKWz 1943 r. (fot. 13).