Wozidła

There are no translations available.

alt

Wozidła

  typ:
  dane firmowe:
  czas powstania:
 
There are no translations available.

alt

Wielgołaz

  typ:
  dane firmowe:
  czas powstania:
 
There are no translations available.

alt

GMC II

  typ:
  dane firmowe:
  czas powstania:
 

GAZ-51

  typ:  Samochód ciężarowy 2,5 T
  dane firmowe:  GORKOWSKIJ AWTOMOBILNYJ ZAWOD im. W. M. MOŁOTOWA, ZSRR, nr identyfikacyjny: 1540
  czas powstania:  1952 r.
 

 
  Pierwszy prototyp nowego samochodu ciężarowego o ładowności 2,5 tony, ujrzał światło dzienne 19 czerwca 1945 roku. Samochód oznaczono jako GAZ-51. Po serii badań oraz modyfikacji procesu technologicznego wdrożono go do produkcji. Pierwszy partia dwudziestu sztuk samochodów GAZ-51 opuściła mury fabryki w 1946 roku, a z taśmy produkcyjnej seryjne GAZ-y zaczęły zjeżdżać w 1947 roku. Zgodnie z założeniami samochód posiadał drewnianą skrzynię ładunkową o ładowności 2,5 tony (w późniejszym czasie zaczęto produkować wersję eksportową której ładowność była zwiększona do 3,5 tony). W Związku Radzieckim GAZ-51, pomimo uruchomienia nowocześniejszych modeli (GAZ-52 i GAZ-53) równolegle produkowany był aż do kwietnia 1975 roku. Pod koniec produkowano go również w zakładach w Odessie i Irkucku. Łącznie wyprodukowano ich około 3,5 miliona sztuk. Na bazie samochodu GAZ-51 z biegiem lat powstało wiele ciekawych konstrukcji. Były to między innymi: GAZ-51A (o zwiększonej skrzyni ładunkowej), GAZ-51Ż (zasilany gazem ziemnym), GAZ-51P (ciągnik siodłowy), GAZ-93 (samochód samowyładowczy), GAZ-63 (samochód terenowy 4x4), GAZ-63A („terenówka” z wyciągarką), GAZ-63P (ciągnik siodłowy 4x4), autobus KAwZ-651, autobus i ambulans PAZ-652/653, samochody kołowo-gąsienicowe, drezyna itd.
 
  Silnik: GAZ-51, o zapłonie iskrowym, chłodzony płynem z układem podgrzewania rozruchowego, sześciocylindrowy rzędowy, dolnozaworowy, o pojemności skokowej 3480 cm3, mocy maksymalnej 51,4 kW (70 KM) przy 2800 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 201 Nm w zakresie 1500-1700 obr/min. Blok żeliwny, głowica ze stopu aluminium, wał rozrządu umieszczony w kadłubie napędzany od wału korbowego przekładnią zębatą. Zasilanie gaźnikowe, zapłon ręczny lub zapłon bateryjny (12V). Silnik kompletny i oryginalny. Osprzęt silnika kompletny i oryginalny. Instalacja elektryczna kompletna.
 
  Układ napędowy: kompletny i oryginalny, skrzynia biegów mechaniczna, pięciobiegowa z biegiem wstecznym, w układzie pionowym, biegi niesynchronizowane, współpracująca ze sprzęgłem suchym, jednotarczowym. Napęd przekazywany na koła tylne za pośrednictwem tylnego mostu napędowego wałem napędowym rurowym z przegubami krzyżakowymi. Wał dwuczęściowy z łożyskiem podporowym. Most jednostopniowy, przekładnia główna stożkowa, półosie – odciążone. Obudowa przekładni głównej odlewana, z dwóch skręcanych części (typu „SPLIT”). W części obudowy wtłoczone półpochwy z rur grubościennych.
 
  Układ kierowniczy: przekładnia kierownicza, ślimakowa, globoidalna z podwójną rolką. Średnica koła kierownicy – 450 mm. Układ kierowniczy kompletny i oryginalny.
 
  Układ hamulcowy: hamulec zasadniczy - hamulce bębnowe kół osi przedniej i tylnej, hydrauliczne, jednoobwodowe. Przewody hamulcowe metalowe z odcinkami elastycznymi.
 
  Hamulec pomocniczy - tarczowy, działający na wał napędowy. Układ hamulcowy kompletny i oryginalny.
 
  Podwozie: rama nitowana, dwie podłużnice o przekroju ceowym z blachy stalowej o grubości 5,5 mm, połączone pięcioma poprzeczkami tłoczonymi z blachy. Rama w części tylnej wyposażona w zaczep holowniczy. Zawieszenie osi przedniej zależne (sztywna belka osi, kuta, o przekroju dwuteowym), resory dwunasto-piórowe półeliptyczne, amortyzatory dźwigniowe dwustronnego działania. Zależne, dwa resory trzynasto-piórowe półeliptyczne z dodatkowymi resorami sześciu-piórowymi. Podwozie kompletne i oryginalne.

Nadwozie: kabina kompletna (brak dwóch osłon mechanizmów napędu wycieraczek), oryginalna, klasyczna, dwudrzwiowa, dwumiejscowa. Kabina drewniano-metalowa, osłony i pokrywa silnika oraz błotniki stalowe, stopnie stalowe. Osłony boczne silnika nieoryginalne. Elementy stalowe nadwozia mocno skorodowane. Skrzynia ładunkowa drewniana, nieoryginalna, burty boczne i burta tylna otwierane. Elementy wyposażenia wnętrza oryginalne. Wykładziny tapicerskie siedzeń, kompletne i oryginalne, w znacznym stopniu zużyte, wykładzina siedziska fotela lewego prowizorycznie naprawiona. Deska rozdzielcza z kompletem wskaźników oryginalna. Mechanizmy opuszczania i uchylania szyb drzwi kompletne i oryginalne, klamki kompletne i oryginalne. Wyposażenie zewnętrzne nadwozia: lusterka zewnętrzne, wycieraczki i ich napędy kompletne i oryginalne. Lampy sygnalizacyjne i reflektory - kompletne i oryginalne. Zderzaki oryginalne.
 
  Koła i ogumienie: tarcze kół stalowe 20 X 7" - oryginalne, koła osi tylnej bliźniacze. Opony o wymiarach nominalnych 7,50-20

Read more...

GAZ-69

  typ:  Samochód terenowy, trzydrzwiowy
  dane firmowe:  GORKOWSKIJ AWTOMOBILNYJ ZAWOD im. W. M. MOŁOTOWA, ZSRR, nr identyfikacyjny: 346059
  czas powstania:  1967 r.
 

 
    Historia GAZ-a 69 sięga końca lat 30-tych, dzięki działowi konstrukcyjnemu fabryki samochodów w mieście Gorki (obecnie Niżnyj Nowgorod) powstał wtedy GAZ 61. Był to lekki, mocny i szybki samochód z napędem na cztery koła, zdolny do pokonywania najcięższych przeszkód terenowych. W samochodzie tym połączono podwozie samochodu osobowego GAZ M1 i układ napędowy samochodu ciężarowego GAZ-A z prototypowym nadwoziem zamkniętym. Niestety po zbudowaniu kilku egzemplarzy zaniechano dalszych prac nad tym samochodem. Do projektu budowy lekkiego samochodu terenowego powrócono na kilka miesięcy przed wybuchem wojny radziecko-niemieckiej. Projekt z przed dwóch lat przerobiono pod kątem terenowego sedana o oznaczeniu 61-73 i terenowego pickup-a o oznaczeniu 61-415 i 61-417. Po wybuchu wojny radziecko-niemieckiej w 1941 roku, konstruktorzy z fabryki samochodów w Gorki otrzymali rozkaz rozpoczęcia produkcji lekkiego samochodu terenowego dla wojska. Stworzono nowy pojazd GAZ 64, który wykorzystywał konstrukcje amerykańskich samochodów terenowych - Ford, Willys i Bantam.Gaz 69 zaczął schodzić z taśm produkcyjnych w roku 1952. W 1953 całkowicie zastąpił GAZ-a 67B. W samochodzie tym wykorzystano istniejącą karoserię GAZ-a 417 z 1940 roku. Dostosowano ją do nowych wymagań i potrzeb, dokładając - w zależności od wersji - dwoje lub czworo drzwi: GAZ 69 i GAZ 69A. W grudniu 1954 roku produkcja samochodu została częściowo, a w 1956 całkowicie przeniesiona do Ulianowska, gdzie produkowany był pod oznaczeniem UAZ 69AM. Po roku 1972 zastąpił go UAZ 469/469B. W ciągu dwudziestu lat z taśm produkcyjnych zeszło 634256 sztuk wszystkich modeli GAZ-a (UAZ-a) 69, a na ich podzespołach powstała cała rodzina pojazdów terenowych: radiostacja, wóz strażacki, wiertniczy, rozpoznania chemicznego, wyrzutnia rakiet p. pancernych Maljutka, a także pojazdy Milicji. GAZ 69 był używany przez wszystkie państwa byłego bloku wschodniego i brał udział we wszystkich konfliktach zbrojnych tego okresu.
 
  Silnik: M20M, o zapłonie iskrowym, chłodzony płynem, rzędowy, czterocylindrowy, dolnozaworowy, o pojemności skokowej 2432 cm3 i mocy max. około 65 KM (47 kW) przy 3800 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 158 Nm przy 2000 obr/min – kompletny i oryginalny, w dużej mierze zużyty. Zasilany gaźnikiem K22-R. Zapłon ręczny lub bateryjny (12V) z tzw. oktano-korektorem. Układ zapłonowy kompletny i oryginalny.
 
  Układ napędowy: kompletny i oryginalny, skrzynia biegów mechaniczna, trzybiegowa z biegiem wstecznym, 2 i 3 bieg synchronizowane, skrzynia rozdzielcza z dwustopniowym reduktorem, napęd przedni dołączany. Sprzęgło suche, jednotarczowe. Napęd przekazywany na koła przednie i tylne za pośrednictwem przedniego i tylnego mostu napędowego wałem napędowym rurowym z przegubami krzyżakowymi. Mosty jednostopniowe, przekładnie główne stożkowe. Most przedni z przegubami Rzepa. Obudowy przekładni głównych odlewane, z dwóch skręcanych części (typu „SPLIT”). W części obudowy wtłoczone półpochwy z rur grubościennych.
 
  Układ kierowniczy: przekładnia kierownicza, ślimakowa, z rolką, bez wspomagania. Układ kierowniczy kompletny i oryginalny.
 
  Układ hamulcowy: hamulec zasadniczy - hamulce bębnowe kół osi przedniej i tylnej, hydrauliczne, jednoobwodowe, bez wspomagania. Przewody hamulcowe metalowe z odcinkami elastycznymi. Hamulec pomocniczy - bębnowy, działający na tylny wał napędowy. Układ hamulcowy kompletny i oryginalny.
 
  Podwozie: Rama pojazdu kompletna i oryginalna, z tłoczonych profili stalowych, z 6 poprzeczkami. Zawieszenie przodu i tyłu ze sztywnymi mostami na resorach piórowych, półeliptycznych (z przodu 10, z tyłu 11 piór) , amortyzatory hydrauliczne, ramieniowe dwustronnego działania – zawieszenie kompletne i oryginalne, w znacznym stopniu zużyte.
Nadwozie: Nadwozie typu torpedo – kompletne i oryginalne, miejscami (pod tylnymi ławkami) pogięte. Zderzak przedni z hakami – oryginalny, miejscami pozagniatany. Klamka i zamek drzwi przednich lewych oryginalne. Stelaż opończy kompletny i oryginalny. Opończa oryginalna, wypłowiała. Wykładziny tapicerskie siedzeń oryginalne, pokrycie siedzenia tylnego oraz foteli zużyte. Deska rozdzielcza z kompletem wskaźników oryginalna.
 
  Koła i ogumienie: tarcze kół oryginalne, koła o wymiarze nominalnym 16 cali, opony Kormoran 195/75 R16 C (D169). Bieżnik zużyty ok. 50%.

Read more...

Contact Us

mgr inż. Zbigniew Nowosielski
Ptaki 11
05-332 Siennica
phone +48 (025) 799-20-08
cell +48 698-686-156