Wydarzenia zagraniczne

 
There are no translations available.

01-02.06.2013r.
 
 
 
 
 
 
There are no translations available.

 
 
 
 
 
 
 

Read more...

There are no translations available.

marzec 2012

  W drugiej połowie marca 2012 roku BR-TZIP uczestniczyło w targach militariów w Holandii w mieście Breda. Głównym celem wyjazdu było rozpoznanie. BR-TZIP nie uczestniczyło jeszcze w targach zagranicznych jako organizator a taki wyjazd stał się świetną lekcją pokazującą co i jak należy zrobić w przyszłości, aby wziąć udział w takiej imprezie.
 
 

Read more...

Z końcem października 2010 roku zorganizowaliśmy wyjazd na coroczne targi Bulldog – Messe w Alsfeld w Niemczech. Nasz zespół w składzie Zbigniew Nowosielski, Rafał Krajewski był dodatkowo wspierany przez tłumacza wielu języków obcych Ewę Marcinkowską oraz specjalistę ds. ciągników URSUS Piotra Dziewulskiego. Na miejscu szybko okazało się, że to właśnie dzięki Ewie i Piotrowi cały wyjazd mógł zostać w pełni wykorzystany na poszukiwania części, materiałów i wiedzy, które były nam tak bardzo potrzebne do profesjonalnej rekonstrukcji URSUSA C-451.

 
Perfekcyjny niemiecki język techniczny, którym posługiwała się Ewa wspierany ogromnym doświadczeniem i wiedzą Piotra na temat URSUSA pozwoliły szybko zrealizować nasze cele. Zwiedzając ogromne hale targowe w Alsfeld zakupiliśmy wiele części do naszego URSUSA. Były to m.in. oryginalne półpanewki korbowodowe, przewody układu smarowania, segmenty chłodnicy a także wiele historycznychksiążek, które miały nam pomoc przy wykonaniu jak najbardziej wiernej rekonstrukcji. Ku naszemu zdziwieniu na targach zakupiliśmy wiele części, które nie były bezpośrednio związane z ciągnikami. Poruszając się pomiędzy setkami stoisk z całej Europy spotkaliśmy Niemca w podeszłym wieku, który wraz ze swoją żoną sprzedawał swoje zbiory części. Na jego stoisku udało nam się kupić oryginalny mikser do HOLZ-GAS’u oraz oryginalne niemieckie książki dotyczące budowy samej instalacji – wszystkie te elementy dały możliwość odbudowy takiej właśnie instalacji na terenie Polski przez nasze biuro. Pomimo tego, iż na targach trzeba było płacić bardzo wysokie stawki w euro za zakupione części, nasz wyjazd zaliczamy do bardzo udanych.
 
Czym są wysokie koszty poniesione przy zakupie i rekonstrukcji w porównaniu z niepowtarzalnym dźwiękiem pracy silnika doskonale zrekonstruowanego URSUSA zwanego „SAGAN’EM”…
 
Rafał Krajewski
 

Zdjęcia z naszej wyprawy:

 
 

Read more...

i sprzętu wojennego

 
W sierpniu 2009r w drodze powrotnej z The Tank Museum w Bovington w Anglii, gdzie dokonywaliśmy pomiarów pancerza czołgu 7TP, wstąpiliśmy do Belgii. Tam spotkaliśmy się ze znanym kolekcjonerem militariów i sprzętu wojennego z okresu II Wojny Światowej. Podczas rozmów handlowych mieliśmy okazję zobaczyć całą kolekcję pojazdów i sprzętu. W posiadaniu kolekcjonera znajduje się kilkaset pojazdów różnego typu i w różnym stanie technicznym. Zobaczyliśmy tam także kilka pojazdów niemieckich wyposażonych w instalacje Holz-Gas’owe. To właśnie one stały się inspiracją do wykonania instalacji na jednym z naszych pojazdów. Bardzo nieliczne informacje na temat sposobu budowy i działania nie pozwoliłyby nam na pełną odbudowę. Zdjęcia wykonane w Belgi za zgodą kolekcjonera znacznie ułatwiły to zadanie. Na bazie radzieckiej półciężarówki GAZ 51 zbudowaliśmy w pełni funkcjonalną instalację Holz-Gas’ową, której działanie zademonstrowaliśmy po raz pierwszy na IV – tym sympozjum „Historyczny Kozwój Konstrukcji Pojazdów” 15 kwietnia 2011r

 
 

Zdjęcia z naszej wyprawy:

 
 

Read more...

 

Zdjęcia zrobione podczas targów:

 
 

Read more...

Pomiary pancerza czołgu lekkiego VICKERS Mark E

Nasza współpraca z Panem Zbigniewem Nowosielskim rozpoczęła się na początku 2008r. Wtedy to, jako studenci Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej wzięliśmy udział w projekcie odbudowy dokumentacji płaskiej chłodnicy czołgu zwiadowczego TK-S. Bardzo szybko okazało się iż takie wspólne działania są bardzo pożyteczne. Dla nas studentów była to wielka szansa zdobycie cennego doświadczenia podczas prac rekonstrukcyjnych, na zagłębienie się w wątki historyczne nieodzownie związane z każdym z pojazdów a także na osobiste wzięcie udziału odbudowie Polskiej Floty Pojazdów Wojennych. Pan Nowosielski absolwent tegoż samego wydziału Politechniki Warszawskiej w oparciu o swoje ogromne doświadczenie i wiedzę mógł stworzyć zespół, który pod jego kierownictwem do dnia dzisiejszego specjalizuje się w inżynierii odwrotnej. Działania naszego zespołu przyczyniły się do realizacji kilku projektów i stanowiły podstawę do przeprowadzenia jednego z najbardziej zaawansowanych logistycznie – wyjazdu do Bovington w Anglii.

 
Wraz z nadchodzącym okresem wakacji roku 2009 dostaliśmy informacje na temat ewentualnego wyjazdu zagranicznego celem inwentaryzacji pojazdu opancerzonego w jednym z europejskich muzeów. Jak się wkrótce okazało pojazdem tym był czołg średni Vickers Mark E 6 – ton znajdujący się w The Tank Museum w Bovington. Natychmiast skupiliśmy się na przygotowaniach do wyjazdu. Początkowo studiowaliśmy rys historyczny samego pojazdu, etapy jego modernizacji i przebudowy. Musieliśmy być pewni tego jakie będą możliwości i ewentualne problemy podczas pomiaru mechanizmów. Po wstępnej weryfikacji a także zaczerpnięciu informacji na temat stanu i dostępności do czołgu w muzeum w Bovington skoncentrowaliśmy nasze przygotowania na niezbędnym sprzęcie. Oczywiście podstawę stanowiły typowe narzędzia pracy inżynierów tj. suwmiarki, wysokościomierze, kątomierze, wzorniki do gwintów, ale także były to na wskroś nowoczesne narzędzia jakimi są komputery przenośne wraz z odpowiednim oprogramowaniem umożliwiającym taką inwentaryzację. Z początkiem sierpnia 2009 wyruszyliśmy do Anglii. Jak się okazało na miejscu nasze działania musiały zostać mocno ograniczone ramami czasowymi. Na inwentaryzację czołgu mieliśmy tylko 4 dni, dodatkowo ograniczone godzinami pracy muzeum. Wymagało to skrupulatnego przemyślenia kolejnych kroków podczas pomiarów i odpowiedniej organizacji ze względu na to iż muzeum pracowało normalnym trybem. Okres wakacji przejawiał się tym, że w czasie naszych prac dookoła krążyli zwiedzający z całej Europy, podziwiając największą Europejską kolekcję Pojazdów Wojennych. Podczas pomiarów powstało dziesiątki szkiców ręcznych, które obrazowały rozmieszczenie mechanizmów czołgu, nitów, otworów itp., setki zdjęć które miały później umożliwić dokładną analizę poszczególnych węzłów konstrukcyjnych a także kilkaset plików elektronicznych z naniesioną geometrią 3D czołgu Vickers. Niezwykle pomocnym okazało się nastawienie pracowników muzeum. Bez chwili wahania starali się pomóc naszemu zespołowi w trudnych momentach. Koniecznym bowiem okazało się odkręcenie kilku elementów czołgu Vickers znajdujących się wewnątrz pancerza w celu dokonania ich dokładnych oględzin a także zorganizowanie oddzielnego systemu zasilania dla naszych stanowisk. Współpraca z pracownikami oraz dyrekcją muzeum stanowiła dodatkowe wyzwanie, weryfikujące nasze umiejętności posługiwania się językiem obcym. Pewnym elementem zaskoczenia okazała się ekipa telewizyjna TVP realizująca reportaż dokumentu o rekonstrukcji pojazdów pancernych. Oprócz klasycznych umiejętności inżynierskich mieliśmy okazję sprawdzić się przed obiektywami kamer.
 
Po 4-ro dniowych intensywnych działaniach nasz zespół zakończył inwentaryzację pełnym sukcesem . Owocem wyjazdu stała się dokumentacja cyfrowa całego pancerza czołgu Vickers, stanowiąca bazę do opracowania szczegółowej dokumentacji i rekonstrukcji na terenie Polski. Realizacja naszego projektu stanowi namacalny przykład inżynierii odwrotnej pozwalającej na odbudowę w pełni wartościowego pojazdu opancerzonego.
 
Aktualnie trwają prace weryfikacyjne. Budujemy prototyp bryły pancerza czołgu Vickers ze sklejki. I-sza wersja prototypu wystawiona była na III Sympozjum Naukowym Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów na dziedzińcu wydziału SiMR PW.
Rafał Krajewski

 

 

Zobacz zdjęcia:

 

Read more...

Contact Us

mgr inż. Zbigniew Nowosielski
Ptaki 11
05-332 Siennica
phone +48 (025) 799-20-08
cell +48 698-686-156